fbpx

Uszkodzony motocykl bez prawa do rej. a wyplata odszkodowania z OC

  • This topic is empty.
Oglądasz 6 wpisów - 1 z 6 (wszystkich: 6)
  • Autor
    Wpisy
  • #207727
    YAMAHA

    Witam

    Posiadam motocykl crossowy który nie jest przystosowany do ruchu ulicznego,nie posiada dowodu rej. itp
    Został on dzisiaj uszkodzony przez samochód który zawracał na moim podwórko i porostu w niego wjechał tyłem.

    Jaka jest sytuacja przy tego typu szkodzie gdzie pojazd uszkodzony nie ma żadnych dokumentów bo nie musi ich posiadać?
    Czy ma to jakiekolwiek znaczenie?

    #292463
    kancelariabugaj

    Witam

    Nie ma znaczenia. Jeżeli była wina kierowcy samochodu szkoda musi być pokryta z jego OC.

    Pozdrawiam

    #292467
    paruslex

    nie ma znaczenia, ale motor na podstawie ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych … musi mieć OC, niezależnie od tego czy jest nieużywany, czy używany na własnym podwórku.

    #292466
    YAMAHA

    Producent nie przewiduje homologacji drogowej takiego motocykla wiec nie wiem jak by można było ubezpieczyć( OC ) i szczerze nie slyszalem by ktos ze znajomych posiadal takie ubezpieczenie a troche po zawodach po Polsce juz pojezdzilem…

    Jestes pewien ze powinienem?

    #292465
    paruslex

    Kwestię ubezpieczenia obowiązkowego reguluje ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych w art. 23. 1. Posiadacz pojazdu mechanicznego jest obowiązany zawrzeć umowę obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych za szkody powstałe w związku z ruchem posiadanego przez niego pojazdu.
    1a. Posiadacz pojazdu, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 10 lit. a, zarejestrowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z wyłączeniem pojazdu, w odniesieniu do którego państwem członkowskim Unii Europejskiej umiejscowienia ryzyka jest państwo Unii Europejskiej, w którym pojazd ma być zarejestrowany, obowiązany jest posiadać ochronę ubezpieczeniową przez cały okres, w którym pojazd jest zarejestrowany, z wyjątkiem zarejestrowanych pojazdów historycznych. W odniesieniu do pojazdów zarejestrowanych za granicą obowiązek ten trwa przez cały okres pozostawania tych pojazdów na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
    2. Przepisy dotyczące obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych stosuje się także do posiadacza lub kierującego pojazdem mechanicznym, przed jego rejestracją oraz do posiadacza lub kierującego pojazdem historycznym albo pojazdem wolnobieżnym, od chwili wprowadzenia tych pojazdów do ruchu.
    Natomiast art 2 uat. 2 pkt 10 ustawy stanowi, że pojazd mechaniczny to:
    a) pojazd samochodowy, ciągnik rolniczy, motorower i przyczepa określone w przepisach ustawy – Prawo o ruchu drogowym,
    b) pojazd wolnobieżny w rozumieniu przepisów ustawy – Prawo o ruchu drogowym, z wyłączeniem pojazdów wolnobieżnych będących w posiadaniu rolników posiadających gospodarstwo rolne i użytkowanych w
    związku z posiadaniem tego gospodarstwa;
    Prawo o ruchu drogowym wprowadza następujące definicje:
    pojazd – środek transportu przeznaczony do poruszania się po drodze oraz maszynę lub urządzenie do tego przystosowane;
    pojazd silnikowy – pojazd wyposażony w silnik, z wyjątkiem motoroweru i pojazdu szynowego;
    pojazd samochodowy – pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje cią-gnika rolniczego;
    pojazd wolnobieżny – pojazd silnikowy, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 25 km/h, z wyłączeniem ciągnika rolniczego;
    pojazd członowy – zespół pojazdów składający się z pojazdu silnikowego złączonego z naczepą;

    W mojej ocenie, jeśli pojazd nie jest zarejestrowany nie musi posiadać ubezpieczenia OC, można więc zawrzeć ubezpieczenie dobrowolne OC, jeżeli jednak pojazd zostanie wprowadzony do ruchu wówczas posiadanie OC stan ie się obligatoryjne. Pojazd jest natomiast wprowadzony do ruchu, kiedy znajdzie się na drodze w rozumieniu prawa ruchu drogowego, gdzie droga rozumiana jest jako wydzielony pas terenu składający się z jezdni, pobocza, chodnika, drogi dla pieszych lub drogi dla rowerów, łącznie z torowiskiem pojazdów szynowych znajdującym się w obrębie tego pasa, przeznaczony do ruchu lub postoju pojazdów, ruchu pieszych, jazdy wierzchem lub pędzenia zwierząt.

    #292464
    kancelariabugaj

    dla sprawy odszkodowania nie ma najmniejszego znaczenia, czy motocykl był ubezpieczony.

    Pozdrawiam

Oglądasz 6 wpisów - 1 z 6 (wszystkich: 6)
  • Musisz się zalogować by odpowiedzieć w tym temacie.